تیرچه صنعتی ساختمان چیست؟

تیرچه

تیرچه صنعتی، تیرچه‌هایی هستند که خرپای آن‌ها به روش جوش نقطه‌ای تولید می‌شود. تیرچه‌های صنعتی در مقابل تیرچه‌های سنتی قرار می‌گیرند و ما در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تیرچه صنعتی و مزایایش، به بررسی تفاوت میان آن و تیرچه سنتی بپردازیم.

 

تیرچه صنعتی چیست؟

تیرچه‌ها قطعاتی هستند که در سقف سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف اصلی آن‌ها تحمل بار مرده و زنده سقف است. تیرچه‌ها در انواع مختلفی مثل تیرچه بتنی، تیرچه کرومیت و پیش‌تنیده تولید می‌شوند. اعضای اصلی تیرچه بتنی، بتن و مقاطع فولادی است. که همان تیرچه بتنی است که در ساخت آن از روش صنعتی استفاده شده است.

تیرچه

در تیرچه‌های صنعتی برای ساخت خرپاها از جوش نقطه‌ای استفاده می‌کنند که این امر موجب شکستگی کمتر در تیرچه می‌شود؛ اما در تیرچه سنتی از جوش قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در اصل اجزای این محصول به صورت مستقیم هستند و هیچ انحنایی در مسیر آن‌ها نیست. اجزای این تیرچه به وسیله لولا به یکدیگر وصل می‌شوند.

مقایسه تیرچه صنعتی و سنتی

اولین تفاوت میان این دو نوع اتصال مقاطع فلزی آن‌ها است. در تیرچه‌های صنعتی از روش جوش نقطه‌ای استفاده می‌شود که این امر موجب کاهش شکستگی در تیرچه می‌گردد. اما در تیرچه‌های سنتی از جوش قوس الکتریکی استفاده می‌شود که چون آرماتورهای موجود در تیرچه حاوی کربن هستند، استفاده از این جوش موجب شکنندگی تیرچه می‌شود.
از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که همان‌طور که از نام این دو برمی‌آید، ساخت تیرچه‌های صنعتی یک فرایند مکانیزه و کاملا اتوماتیک است، اما تیرچه سنتی یا دستی به وسیله انسان ساخته می‌شود. در ساخت تیرچه صنعتی، به واسطه مکانیزه بودن روند آن، میزان خطاها و اشتباهات به حداقل خود می‌رسد. این امر هم‌چنین باعث افزایش سرعت تولید تیرچه‌ها می‌گردد.
میلگردهای برشی که به روش صنعتی تولید می‌شوند از دقت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که میلگردهای تیرچه‌هایی که به روش دستی تولید می‌شوند اکثرا نامتقارن هستند و باعث پیچش تیرچه می‌شوند. اما چون در تولید تیرچه‌های صنعتی از دستگاه استفاده می‌شود، تیرچه دارای تعادل و تقارن خواهد بود که نتیجتا چون نیروهای داخلی هم‌راستا هستند، تیرچه دچار کمانش نمی‌شود.

تیرچه

دیگر تفاوت تیرچه صنعتی با سنتی این است که در تیرچه‌های سنتی اگر میلگردهای زیگزاگی نامتقارن باشند، با جدا شدن عضو قطری برشی از میلگرد بالایی، اتصال با بال فوقانی قطع می‌شود. در حالی که در تیرچه‌های صنعتی در صورت چنین رویدادی اتصال با بال فوقانی حفظ می‌شود و تیرچه همچنان می‌تواند بار سقف را تحمل کند.
برای اضافه کردن به طول تیرچه، در تیرچه‌های سنتی باید با جوش سر به سر میلگردهای زیگزاگی را به هم وصل کنند که این کار موجب عدم پیوستگی در طول تیرچه می‌شود. اما در تیرچه صنعتی این کار را می‌توان با استفاده از میلگرد کلاف عرضی انجام داد و پیوستگی را در طول تیرچه حفظ کرد.

مزایای تیرچه صنعتی

  • کاهش وزن تیرچه و در نتیجه کاهش وزن نهایی سازه
  • کاهش هزینه تولید تیرچه و کاهش قیمت تیرچه
  • کاهش مصرف تیرچه
  • افزارش مقاومت و کیفیت

جمع بندی

برای ساخت سقف تیرچه می‌توان از انواع مختلفی از تیرچه‌ها استفاده کرد. تیرچه‌های صنعتی از انواع تیرچه بتنی هستند که به خاطر روش تولیدشان که در مقابل روش سنتی، کاملا مکانیزه است این نام را گرفته اند. در تولید تیرچه‌های صنعتی به جای استفاده از جوش قوس الکتریکی از جوش نقطه‌ای استفاده می‌شود. این موضوع در کنار این امر که دقت ساخت تیرچه‌های صنعتی بالا است موجب مزایای متعددی در آن‌ها شده است. در این مقاله ضمن معرفی تیرچه صنعتی، تفاوت‌های آن با تیرچه سنتی را هم برای شما گفتیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

ساختمان

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان در ایران

ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت ساخت و ساز است که نیازمند دانش و تخصص کافی در زمینه‌های مختلفی از جمله مهندسی، مدیریت پروژه، و قوانین محلی است. در این مقاله، ما به بررسی مراحل مختلف ساخت یک ساختمان در ایران می‌پردازیم و نکات کلیدی را که باید در هر

ادامه مطلب »

عمر مفید ساختمان در ایران: چالش‌ها و راهکارها

مقدمه عمر مفید ساختمان یکی از معیارهای مهم در ارزیابی کیفیت و ارزش یک ساختمان است. عمر مفید ساختمان به تعداد سال‌هایی گفته می‌شود که یک ساختمان از نظر ظاهری، ایمنی، استحکام و دوام، ویژگی‌های خوب و مفید خود را حفظ می‌کند1. عمر مفید ساختمان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار

ادامه مطلب »

فونداسیون ساختمان: پایه‌ای محکم برای سازه‌های ماندگار

  فونداسیون چیست؟ فونداسیون، که به آن پی ساختمان نیز گفته می‌شود، بخشی از سازه است که وظیفه انتقال بارهای وارده از ساختمان به خاک را دارد. این بخش از ساختمان به عنوان اساس و پایه‌ای برای تحمل وزن کلی سازه عمل می‌کند و اهمیت حیاتی در پایداری و ایمنی ساختمان

ادامه مطلب »